De dwaasheid van het straks

Je kent het wel, de radio- en televisieprogramma’s die ons vertellen wat we later te horen of te zien krijgen. Bijzonder irritant, en vooral wijzend op een ongelooflijk gebrek aan zelfvertrouwen.

Geef toe, wat heb ik er aan dat men in het nieuws vertelt welke reportage ik op het einde van het nieuws te zien ga krijgen? Dat interesseert me niet. Dat zie ik dan wel weer. Denk je echt dat ik anders ga wegzappen?

Of als er in een programma als Over Eten een test wordt uitgevoerd, maar men dan boudweg zegt dat de uitslag van de test pas later in het programma zal worden onthuld. Waarom? We zijn nu over de test bezig, dus vertel het nu. Waarom moet er eerst van alles tussen worden verteld? Denk je echt dat ik de rest niet interessant zal vinden en zal wegzappen?

Of het vertellen of – horror – laten horen wat er het volgende half uur of uur zal worden gedraaid op de radio. Waarom moet ik dat weten? Dat hoor ik dan wel. Ik hoef die nummers ook geen twee keer te horen, een keer in ‘t kort nu en gewoon straks. Denk je echt dat ik anders naar een ander station ga beginnen te luisteren?

Of het laten zien wat er ons na de reclame nog te wachten staat in deze of gene serie of realityreeks. Waarom moet ik nu de belangrijkste dingen al te zien krijgen. Die zie ik dan wel na de reclame. Denk je echt dat ik anders ga wegzappen?

Al deze zaken wijzen op een gigantisch gebrek aan zelfvertrouwen. De zenders (lees: domme marketingboys en -girls) twijfelen sterk aan de eigen kwaliteit (akkoord, soms terecht) en houden de kijker en luisteraar voor domme kinderen die met snoepjes moeten worden gelokt.

Wat de marketinglui niet beseffen is dat dit ook een omgekeerd effect heeft. Ik ben al vaak van het nieuws weggezapt omdat de laatste reportage me geen zak scheelde. Of naar een ander station beginnen te luisteren omdat ik de aangekondigde nummers niet echt de moeite waard vind.

Daarom zijn streamingdiensten zo interessant. Geen trailers op het einde van een aflevering, geen stukjes muziek van wat we straks gaan horen. We zien het allemaal wel wanneer het komt.

Maar dat is iets wat de kaderleden van de zenders maar niet kunnen begrijpen, of ze zouden de marketingboys en -girls allemaal ontslaan. En dat zou terecht zijn, toch?

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

About the author

Een reactie achterlaten

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.