Socialemediadieet (of voor de slechte spellers: sociale media dieet)

We krijgen dagelijks ontelbare prikkels binnen. Een groot deel daarvan hebben we aan sociale media te danken. Maar vaak is het te veel van het goede. Het hoofdje heeft ook nood aan rust, focus en aandacht.

Dé perfecte oplossing: een socialemediadieet. Een dieet dat alvast makkelijker te volgen is dan andere diëten.

Ik was tot voor kort op diverse sociale media actief, maar merkte dat ik op den duur de hele dag door wel een of ander medium aan het volgen was, vaak meerdere tegelijkertijd. Gelukkig stond dat mijn werk niet te veel in de weg, maar alles kan altijd beter.

Ik bekeek eerst zo objectief mogelijk wat ik écht aan al die socialemediaberichten had, en dat bleek ‘bijzonder weinig’ te zijn.

Tijd voor actie

Allereerst ging het Pinterest-account de vuilbak in. Louter plaatjes verzamelen en er niets mee doen, heeft geen zin.

Vervolgens deactiveerde ik mijn Instagram-account. Instagram kan leuk zijn, maar het bracht me eigenlijk bijzonder weinig bij. En de meeste zaken die er worden gepost, worden herhaald op andere sociale media. Da’s dubbelop. En dan heb ik het nog niet over het waarheidsgehalte dat veel te wensen overlaat.

Het volgende medium dat eraan moest geloven, was Facebook. Mijn account zegde ik niet op, want ik gebruik het medium wel zakelijk. Maar ik snoeide drastisch in het aantal groepen waar ik lid van was en in het aantal gevolgde pagina’s.
Wat een verschil met vroeger! Als ik nu na een uur nog eens op Facebook ga, is er nauwelijk iets bijgekomen in de newsfeed. Dus heeft het bezoeken na een uur geen zin. Resultaat: veel minder Facebookbezoek, veel minder tijdverlies.
En mijn eigen posts zijn ofwel zakelijk, handelen over mijn publicaties of zijn links naar mijn blogposts op De Taalfluisteraar of Gedachtesprongen. Wie persoonlijk nieuws over mij wil, beschikt over andere manieren dan sociale media.

Twitter is een medium dat ik graag gebruik. Ik volg er accounts die me nuttige informatie, interessante inzichten of zakelijke informatie verschaffen. Dus geen politici, bekende Vlamingen of mensen uit het ons-kent-ons-clubje van de Vlaamse media. Daar valt toch maar zelden iets anders dan navelstaren te rapen.

Zowel Facebook als Twitter zuiver ik nog verder op ad-hocbasis. Als ik bij iemand regelmatig iets zie waar ik niets aan heb of – nog erger – een slecht gevoel aan overhoud, dan demp (mute) of ontvolg ik de persoon in kwestie.

Maar wat dan met Messenger? Het gebeurt al eens dat een (potentiële) klant mij via die weg benadert en diens bericht wil ik dan uiteraard niet missen. Daarom heb ik voor Messenger een afzonderlijke app op mijn pc staan. Zo kan ik de berichten daar raadplegen zonder Facebook te moeten openen. Een soort extra e-mailadres dus. Handig!

Aan LinkedIn heb ik niets of weinig gewijzigd. Dat gebruikte ik al redelijk verstandig en het gaat uiteindelijk om verbinding met interessante collega-ondernemers waar je van kunt leren of die je kunt helpen.

Alles samen heb ik van mijn socialemediaomgeving een plaats gemaakt die een paar keer per dag nuttig is om te raadplegen en waar je ook snel weer bij bent als je eens een dag of enkele dagen (vakantie!) hebt gemist.

Smartphone

En de smartphone? Zowel thuis als wanneer ik niet thuis ben staat de wifi- en 4G-verbinding uit. Buitenshuis activeer ik de 4G-verbinding alleen wanneer ik die ook echt nodig heb. Ik kom dus op restaurant bijvoorbeeld nooit in de verleiding om toch maar even de telefoon te raadplegen en kan mijn volle aandacht aan mijn tafelgenoten schenken.

kuddeschapen

Die aandacht kan ik ook schenken aan optredens bijvoorbeeld. Dus ten volle genieten van een optreden in plaats van als een kuddeschaap video’s maken met de smartphone om online te delen. Geen artiest of er bestaan wel officiële video’s van live-optredens van. Waarom zelf een video maken?

Daarnaast zijn sowieso alle notificaties op m’n smartphone uitgeschakeld zodat ik niet in de verleiding kom om deze of gene medium te bezoeken. Ook staan de socialemediapictogrammen op de tweede pagina van de smartphone, niet op de eerste.

Resultaat na amper één week socialemediadieet: meer rust, meer focus en een betere mentale gezondheid. Ik kan het iedereen aanraden!

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

About the author

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *