Waarom netwerken zo leuk is

Wie het als ondernemer wil maken en een beetje eigenwaarde heeft, zorgt er uiteraard voor dat hij of zij uitstekende kwaliteit en een vlekkeloze dienstverlening biedt. Al is dat uiteraard een persoonlijke keuze.

Daarnaast moet je ook netwerken. Wat heeft het immers voor zin dat je de beste bent in je vak, als niemand dat ook weet of je kent?

Om te netwerken moet je al eens je kantoor verlaten en een stapje in de wereld zetten. Je moet ook om de juiste redenen netwerken. Het dient om mensen te leren kennen en ervan te leren. Jezelf verkopen en business halen is niet aan de orde. Dat komt vanzelf wel wanneer mensen je kennen en je plots nodig hebben of iemand kennen die je nodig zou kunnen hebben. Dat is immers het netwerk dat o zo belangrijk is.

En op dezelfde manier kun jij mensen doorverwijzen naar collega-ondernemers die je hebt leren kennen. Gunnen en geven zijn sleutelwoorden bij het netwerken.

Een ander voordeel is dat je met mensen spreekt die echt wel weten waar ze het over hebben. En in de netwerkvereniging waarin ik me beweeg, gaat het vaak om kleine en af en toe middelgrote bedrijven. Je weet wel, bedrijven – en vooral veel eenmanszaken – die nooit aandacht krijgen van media of ondernemersorganisaties omdat er onvoldoende nullen achter hun omzetcijfer staan of omdat ze geen contract met een bekende internationale onderneming hebben gesloten. Maar het zijn wel de mensen die de échte risico’s nemen en die het in verhouding vaak stukken beter doen dan de grote bedrijven die o zo veel aandacht krijgen.

En je kunt je echt verlaten op wat die mensen te vertellen hebben. Hoe anders is dat dan in de talloze talkshows op televisie – zoals Van Gils en Gasten destijds – waarvan geweten is dat als ze de keuze hebben tussen een onbekende met kennis van zaken en een bekende Vlaming die er een heel klein beetje van afweet, er steevast voor de bekende wordt gekozen. Dat het programma inhoudelijk dan veel minder waard is, is van geen tel. Dat er reclame voor het programma kan worden gemaakt met de bekende Vlaming(en), des te meer.

Gelukkig zijn er ook heel wat leuke initiatieven. Zo besteedt radiozender Joe FM heel wat aandacht aan ook kleinere bedrijven in het Joe-netwerk. Fijn initiatief!

Phebe D’hondt

En er zijn ook ondernemers die de handen uit de mouwen steken. Collega-ondernemer en personal branding-specialiste Phebe D’hondt bijvoorbeeld, die met haar speciale website Over Ondernemers wél aandacht biedt aan de kleinere maar o zo belangrijke ondernemer.

En wat dan gedacht van de podcast van Sarah Thooft, die onder het pseudoniem Miss Decibel gewone mensen, gewone ondernemers interviewt voor haar leuke podcast.

En dan is er ook Netwerkers.be dat ondernemers elkaar laat helpen en concreet samenwerken.

Mijn eigen favoriet is Sterck Magazine, waar ik volgende maand zelf ook zal instaan, dat kleine en middelgrote maar vooral uiterst interessante ondernemers samenbrengt, niet alleen in een magazine maar ook in een fantastisch kader, met uiterst lekker eten en drinken, en een fijne sfeer. Ze zorgen er ook steeds voor dat de andere aanwezigen precies die mensen zijn die bij jou passen.

Ik was onlangs aanwezig op opnieuw een interessant diner bij Sterck

Kortom, er zijn heel wat interessante mensen die je kunt leren kennen, waarmee je interessante gesprekken kunt voeren, waar je veel kunt van leren en waarmee je tegelijkertijd ook nog lekker eten en drinken kunt delen.

En dat offline contact is veel waardevoller dan dat via sociale media en andere online kanalen. Het brengt mensen bij elkaar en verbindt.

Overigens, het valt me telkens opnieuw op hoe zelden ik iemand tijdens een netwerkavond op zijn smartphone bezig zie. Dat alleen al bewijst hoe interessant en waardevol deze contacten zijn.

En jij, netwerk jij ook al?

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *